سی و سومین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره) پس از دو سال محدودیت های کرونایی در حالی در حرم مطهر بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران برگزار شد که در شهرهای مختلف کشور نیز آیین هایی برای بازخوانی اندیشه های رهبر مستضعفان جهان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری صدای دیپلماسی ایران(IDVA) بیش از سه دهه از عروج ملکوتی امام خمینی (ره) حقیقتی زنده که بزرگترین انقلاب قرن بیستم را رهبری کرد، می گذرد؛ در این سال ها با وجود تلاش خناسان و دشمنان چراغ اندیشه ها و مکتب امام راحل همواره پرفروغ باقیمانده و برگزاری آیین های گرامیداشت این بزرگمرد تاریخ بهانه‌ای برای بازخوانی و یادآوری آن است.

از شامگاه سیزدهم خرداد، آیین های بزرگداشت چهاردهم خرداد سالروز رحلت امام خمینی در شهرهای مختلف آغاز شده است و با توجه نزدیکی آن با روز قیام پانزدهم خرداد به عنوان نقطه آغاز انقلاب اسلامی در ایران، این مراسم ها تا فردا ادامه خواهد داشت.

بر اساس گزارش خبرنگاران ایرنا، در آیین های بزرگداشت سالروز ارتحال امام(ره) سخنرانان سعی کردند گوشه هایی از شخصیت سیاسی و دینی این مرد تاریخ را برای مستمعین تبیین کنند تا اندیشه های وی از گزند انحراف و تشکیک مصون بماند.

حجت الاسلام و المسلمین علی خاتمی نماینده ولی فقیه در زنجان در مراسمی که در زنجان برگزار شد، با اشاره به اینکه رمز پیروزی انقلاب اسلامی، ایستادن پشت سر امام راحل بود، گفت: امروز نیز رمز ماندگاری این انقلاب شکوهمند، تبعیت از ولی فقیه برای ساختن ایرانی آباد، آزاد و مستقل است.

حجت الاسلام عبدالرضا پورذهبی نماینده ولی فقیه در کردستان در آیین ارتحال امام در حسینیه شهر بیجار، پیوند معنویت با سیاست، اعتقاد راسخ و عاشقانه با مردم و رویکرد بین المللی و جهانی، پاسداری از ارزش های اسلامی و عدالت اجتماعی را از ویژگیهای انقلاب اسلامی ایران برشمرد و اظهار داشت: رهبران انقلاب تا امروز به این اهداف پایبند بوده اند.

حجت الاسلام “مصطفی رستمی” رییس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها در جمع مردم خرم آباد با بیان اینکه دینداری و ایمان خود را مدیون امام خمینی (ره) هستیم، گفت: امام خمینی (ره) با پایه گذاری انقلاب اسلامی خط فکری جدیدی در دنیا ایجاد کرد که این خط منحصر به ایران نبود، بلکه جهانی بود.

وی با بیان اینکه امام راحل کسی بود که خود را ناچیز و خدا را همه چیز می دید و در مواجهه با مردم متواضع بود ، افزود: با پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام راحل نه تنها دینداری در ایران بلکه در دنیا دینداری زنده شدامام

منوچهر متکی وزیر اسبق امور خارجه کشور در سی وسومین سالگرد مراسم ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی(ره) در بندرعباس گفت: صداقت و به فکر امت بودن رمزماندگاریراحل بود و همین امر هم موجب شده مکتب ایشان از هر زمان دیگری پرشور و پرحرارت‌ تر ادامه یابد.

وی افزود: امام راحل با بر هم زدن باتلاق وابستگی که در جامعه ما در رژیم گذشته حاکم بود، تعفن وابستگی به بلوک‌های شرق و غرب را آشکار کرد و مردم طعم استقلال را چشیدند.

حجت الاسلام احد آزادیخواه نماینده مجلس شورای اسلامی در آیینی که در ایلام برگزار شد، گفت: انقلاب اسلامی امام راحل (ره) باعث شکل گیری جبهه ها و نهضت های مبارزه علیه استکبار در منطقه و جهان شد.

وی اظهار داشت: انقلاب اسلامی، عزت ایران را بعد از سال های متمادی تحمل حقارت از سوی دولت های انگلیس و آمریکا به ملت و کشور ایران بازگرداند.

آیت‌ الله قربانعلی دری نجف‌آبادی نماینده ولی فقیه در استان مرکزی گفت: امام خمینی(ره) مکتب و راه اهل بیت (ع ) را احیا کرد و سبک زندگی، تفکر و اندیشه مردم را به سمت معنویت و اخلاق تغییر داد.

وی در مراسمی که در حسینیه بیت تاریخی امام راحل در خمین، افزود: امام راحل پیش‌قراول مکتب انسان ساز بود و با انقلاب اسلامی عزت و سعادت را برای ملت ایران به ارمغان آورد.

آیت الله سید «احمد خاتمی» امام جمعه موقت تهران در مسجد جامع کرمانشاه گفت: تجلیل از امام خمینی (ره) بزرگداشت یک شخص نیست بلکه تجلیل از یک جریان ممتد در طول تاریخ است، امام نماد جریان عشق به خدا و دلدادگی به ارزش‌های دینی است.

وی افزود: امام در مصافی که سوسیال دموکراسی شرق از یک سو و لیبرال دموکراسی غرب از سوی دیگر با دین در تظاد بود، آمد و دین را پرآوازه کرد.

 

  • منبع خبر : ایسنا