مصاحبه اختصاصی نشریه دیپلماسی با دکتر خزعلی
مصاحبه اختصاصی نشریه دیپلماسی با دکتر خزعلی

مصاحبه اختصاصی نشریه دیپلماسی دکتر خزعلی عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی   سند تربیت جنسی چه سندی است و توسط کدام مرکز تهیه گردیده است؟ سیاست‌های تربیت جنسی مصوبه تابستان ۹۶ شورای فرهنگی اجتماعی زنان است که طبق مصوبه‌ی شورای عالی در راستای پاسخگویی به نیازهای جامعه و رفع […]

مصاحبه اختصاصی نشریه دیپلماسی

دکتر خزعلی

عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی

 

سند تربیت جنسی چه سندی است و توسط کدام مرکز تهیه گردیده است؟
سیاست‌های تربیت جنسی مصوبه تابستان ۹۶ شورای فرهنگی اجتماعی زنان است که طبق مصوبه‌ی شورای عالی در راستای پاسخگویی به نیازهای جامعه و رفع فشارهایی که بر مردم به دلیل اجرای آموزش‌های ۲۰۳۰ وارد می‌شد تهیه‌شده است و از مهرماه در نوبت تصویب در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی است. آنچه در این سند دقیقاً تنظیم‌شده است مخاطب اصلي والدين و مربیان و گروه‌های هدف هستند که باید آماده و مجهز شوند تا بتوانند با پاسخگویی سؤالات و نیازها ، زمینه‌ساز تربیت نسل سالم و صالح باشند که به‌دوراز آلودگی و انحراف و مفاسد بتوانند دوران کودکی و نوجوانی را پشت سر بگذارند و آگاهی به‌موقع از طریق والدین در اختیارشان قرار داده شود تا در رابطه با مدیریت دوران بلوغ ، مدیریت نیازهای احساسی و غریزي، کنترل تغییرات روحی به نحوی مدیریت شود که به‌سلامت از دوران بلوغ عبور کنند. اما در مورد آموزش‌هایی که زمینه انحراف، فساد و بلوغ زودرس به‌وسیله هیجاناتی که باعث انحراف می‌شود به وجود می‌آورد، رهبر معظم انقلاب(مدظله‌العالی) تأکید کرده‌اند این مسائل بسیار حساس است و حتماً قبل از ازدواج مطرح نشود مپرداختن این آموزش‌ها در کتاب‌ها درسی نوجوانان و جوانان مانند سم مهلکی است. قطعاً آموزش در شرف ازدواج یک حرف است و آموزش در مدرسه ،دبیرستان و دانشگاه حرف دیگر.یکی از موضوعاتی که اسلام به آن پرداخته پیشگیری از بیدار کردن غريزه جنسی و بیدار ساختن این اژدهای خفته به‌صورت زودرس است که تا جایی که امکان دارد باید به تأخیر بیفتد و وقتی آموزش‌ها داده شود که امکان پاسخگویی شرعی، قانونی ، حلال و مجاز برای آن فراهم‌شده باشد و قبل از اینکه امکان ازدواج فراهم شود به‌هیچ‌وجه نباید به این مسائل اشاره شود. در کشورهای دیگر این مسائل به‌صورت باز و آزاد مطرح می‌شود و آمار مفاسد و مشکلات در سنین کودکی و نوجوانی و تجاوزها و… به دلیل دادن این اطلاعات زودرس، است. و راهکار آن برخورد با افرادی است که زمینه‌ساز توسعه و آگاهی این‌چنینی در بین کودکان و نوجوانان می‌شوند .گروه بعدی مخاطبین سند تربیت جنسی افراد در معرض ازدواج هستند ،البته دوره‌های آموزشی که در شرایط کنونی حدود ۶ ساعت است و باید ازنظر کمی و کیفی ارتقاء پیدا کند. بیشترین حمایت‌ها و مشاوره‌ها در این دوره باید در اختیارشان قرار گیرد در این زمینه مسئولین عالی‌رتبه نظام و روحانیون تأکیددارند که در این عرصه باید بهترین اطلاعات را برای جوانان بدهیم افرادی دلسوز باشند که کنار خانواده قرار بگیرند و مشکلات را قبل از طرح آن و اگر هم به وجود آمد بلافاصله به درمان تا عالی‌ترین سطوح تخصصی بپردازند.دوره‌ی تربیتی تخصصی و فوق تخصصی برای پزشکان متعهد و متأهل برای پاسخگویی نیازهای خانواده‌ها مدنظر قرارگرفته و در شورا تصویب‌شده  است .

این سیاست‌های تصویب‌شده در شورا بعد از ماه‌ها کار از مهرماه در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار می‌گیرد. برای قرارگرفته یک موضوع در دستور کار مصوبات، باید شوراهای اقماری بر روی موضوع کارکن‌اند و بعد هم دبیرخانه و درنهایت در نوبت رسیدگی قرار بگیرد و به‌تناسب موضوعات جلسات نزد ریاست محترم جمهوری و توسط دبیر تقدیم خواهد شد و با تائید ایشان در دستور کار قرار می‌گیرد که بعد از طرح در شورای عالی معمولاً ۲ حالت رخ خواهد داد .گاهی اوقات چون شوراهای اقماری کار تخصصی بر روی موضوع انجام داده‌اند اعضای شورا نظر خواهند داد و اگر اعتراضی نداشته باشند ظرف ۲ هفته مصوبه رسمی نظام و لازم‌الاجرا برای ۳قوه خواهد بود واگراعتراضی بود به شورای اقماری بر خواهد گشت و نماینده معترض هم در شورا حضور پیدا خواهد کرد و موضوع موردنقد و بررسی قرار خواهد گرفت و اگر شورا توانست نظر مساعد نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی را جلب نماید مصوبه پابرجا خواهد شد و اگر نتوانستند دوباره برای بررسی در صحن شورا مطرح خواهد شد. در مورد مصوبه ساماندهی آموزش و تربیتی جنسی ، این مراحل هنوز طی نشده و فقط منتظر حضور در صحن شورای انقلاب فرهنگی و طرح است که به‌زودی انجام خواهد شد .به همین منظور و بر اساس اصول و اهداف نظام اسلامی ،شورای فرهنگی و اجتماعی زنان اقدام به تدوین این سیاست‌ها کرد اگرچه این آموزه‌ها در متون دینی و درآیات و روایات در کتب تعلیم و تربیت و فلسفه تربیت اسلامی موج می‌زدند و پشتوانه‌های وسیع علمی را در اختیار برنامه ریزان و سیاست‌گذاران قرار داده است ولی به دلیل اینکه در سال‌های اخیر به‌ویژه طرح برنامه ۲۰۳۰ که تأکید زیادی برای آموزش مسائل انحرافی در سنین کودکی و نوجوانی دارد و به قول مسئولین سازمان ملل و سازمان دیده بهابرگ خانواده سندی است برای انقلاب جنسی و نابودی کودک و نوجوان و نابودی معصومیت کودکانه آن‌ها.

این سند در حال تحمیل به جامعه ما بود که در مقابله با این سند، شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح نمود که این سند را قبول نخواهیم داشت و اجرای آن را متوقف خواهیم کرد و در مقابل در همین راستا و بر همین روش‌ها و مبانی بر اساس اصول اسلامی و ارزش‌ها سند ایرانی اسلامی ارائه خواهیم داد .در تیرماه۹۶ در شورای عالی انقلاب فرهنگی این موضوع مطرح و مقرر شد که به این سند پرداخته شود ، طبیعی است که شوراهای تخصصی اقماری شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌تناسب مسئولیت و وظایف به این موضوع باید می‌پرداختند ویکی از شوراهایی که به‌صورت جدی به دنبال تدوین این سند بود شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده است که در بعد خانواده باید همه ابعاد کودک، نوجوان و جوان تا مرحله سالمندی را در نظر بگیرد.

این سند چه پیوست‌های فرهنگی دارد و میزان نزدیکی آن باتربیت اسلامی به چه میزان است؟
هدف از تعلیم و تربیت در اسلام ، فراهم‌سازی زمینه رشد و تعالی انسانی و دست‌یابی به حیات طیبه با توجه به همه ابعاد روحانی، معنوی و مادی بشریت است. بر این اساس سیاست‌گذاری در امر تربیتی که یکی از ابعاد آموزش و سلامت جنسی است ، باید با توجه به اصول فرهنگی نظام اسلامی با رعایت موازین شرعی و قانونی باشد .به همین دلیل در کشور ما سیاست‌های کلی نظام مانند:سیاست‌های خانواده ، سیاست‌های کلی جمعیت و مصوبات شورای عالی فرهنگی مثل نقشه مهندسی فرهنگی، سند بنیادین تحول آموزش‌وپرورش، ساماندهی اقدامات و برنامه‌های مختلف تربیتی، آموزشی جزو وظایف دستگاه‌های مختلف فرهنگی، تربیتی و آموزشی است.با توجه به این سیاست‌های می‌بایست برنامه‌ریزی و ساماندهی در عرصه این آموزش‌ها داشته باشیم تا ازیک‌طرف زمینه زندگی سالم را برای کودکان،نوجوانان و جوانان فراهم کنیم و از طرف دیگر از بلوغ زودرس،انحرافات و طغیان‌های نامناسب پیشگیری کنیم.پیامدهایی که پرداختن بیش‌ازحد و بی‌موقع در مسائل جنسی در غرب با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند باعث بلوغ زودرس، بیداری زودهنگام و ایجاد هیجانات کاذب برای کودک و نوجوان شده و زمینه‌ساز انحراف از مسیر سیر کمالی و درگیر شدن به مسائلی که سلامت کودک و نوجوان را به خطر می‌اندازد.اگر از این آسیب‌ها هم بتوانند با سلامت و با معالجه بیرون بیایند فرصت بسیاری از عرصه‌های رشد و کمال را از دست خواهند داد.
ازجمله موضوعات مهمی که این نظام همه‌جانبه در تعلیم و تربیت اسلامی دارد بحث تربیت جنسی است .برای اینکه جامعه‌ای متعهد، شاداب و مو من داشته باشیم باید به همه ابعاد سلامتی و شادابی زندگی توجه شود. در جامعه فعلی با فناوری‌های پیچیده ارتباطی پیام‌ها با سرعت‌بالا و کیفیت‌های متفاوت در اختیار گروه‌های سنی مختلف قرار می‌گیرد .برخی از این آموزه‌ها و برنامه‌ها که مبتنی بر لذت سالاری باهدف دنیاگرایی و مغایر باارزش‌های اخلاقی و رشد است و کمال و رشد بشریت را محدود و نابود می‌سازد.بنابراین اسلام با رعایت مصالح کمالی بشر که هدف از خلقت انسان‌ها است به غرایض و نیازهای مادی در حد کمک برای این هدف توجه می‌کند و تأمین و تعادل آن را هدف قرارمی دهد به‌گونه‌ای که نه سرکوب و نه طغیان آن را نمی‌پذیرد. اصولی مانند حاکمیت اصول و مبانی تربیت اسلامی با رعایت فرایند تربیت به‌عنوان امری جامع و بعد آموزش و بعد پرورش و سلامت مسائل مختلف تربیتی و مسائل جنسی مبتنی بر اسناد بالادستی نظام ازجمله سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش که مصوب سال ۹۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی ، هدایت غریزه جنسی به‌سوی تعادل و تکامل با حفظ کرامت انسانی نه لذت سالاری و توجه به زندگی غرق در لذت مادی و توجه به نقش محوری خانواده درراه و سلامت فرزندان ، رعایت اقتضائات فرهنگی اجتماعی و شرایط اصول و مبانی علمی مراحل رشد در نظام تعلیم و تربیت برای کسانی که مخاطب این سیاست‌های هستند است.همین‌طور بحث رعایت اخلاق و اخلاق‌مداری ،حیا، عفاف، غیرت، رعایت مراحل فرآیند تربیتی جنسی و آموزش‌های متناسب با هنجارهای اسلامی و شرایط رشد گروه‌های مختلف مخاطبین و درنهایت مصون‌سازی جامعه از تهدیدها، تهاجمات و آسیب‌های فرهنگی بیگانه درزمینه مفاسد اخلاقی ، ابتذال با تأکید بر پیشگیری و سپس در موارد خاص که نیاز است درمان در حدی که فرد به زندگی متعادل و عرصه سیر کمالی برگردد این آموزش‌ها و تربیت باید استفاده شود .این اصول با این هدف‌ها تنظیم‌شده که بتواند رشد متوازن و متعادل را برای وجوه مختلف شخصیت انسان فراهم کند و این وجود بر اساس تعلیم و تربیت و فلسفه تربیت اسلامی تنظیم‌شده و بر این اساس برای هر دوره سنی نوعی از آموزش و تربیت در نظر گرفته‌شده مثلاً در دوران کودکی و نوجوانی که بیشترین خطاب به این گروه است آموزش و مشاوره برای والدین و مربیان است تا بتوانند با توانایی کامل دوره کودکی و نوجوانی کودکان را مدیریت و از بلوغ زودرس و اطلاعات نابجا و نامناسب جلوگیری کنند و اطلاعات را به‌تناسب شرایط رشد تک‌تک فرزندانشان که گاهی باهم متفاوت است در اختیار آن‌ها قرار دهند .دومین بحث مسئله توانایی‌های خانواده‌ها است که باید با توجه به دوره‌های آموزش و مشاوره‌ها بر اساس آموزه‌های اسلامی و قوانین کشور و متون دینی بتوانند پاسخگوی نیاز جوانان و جامعه باشند در کنار این آموزش‌ها رعایت مسائل سلامتی، رعایت مسائل رشد و بهداشت باید در اهداف قرار بگیرد و رعایت شود و از همه مهم‌تر پیشگیری و مقابل مدیریت انحرافات جرائم و آسیب‌ها و شاید برخی از بیماری‌ها است که اول پیشگیری و بعد درمان آن‌ها، در مورد جرائم با آسیب‌هایی که به دلیل انحرافات از مسیر صحیح دینی قرار دارد و با آن‌ها برخورد قانونی متناسب با شرایط آموزش‌های اسلامی ایرانی انجام می‌شود.

(دبیرسرویس:نیلوفراحدیان)