پیشرفت ۹۲ درصدی قطعه یک آزادراه تهران-شمال
پیشرفت ۹۲ درصدی قطعه یک آزادراه تهران-شمال

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل با اشاره به فراهم بودن شرایط سرمایه‌گذاری در پروژه‌های جاده‌ای و ریلی بیان داشت: علاوه بر فراهم بودن امکانات  قانونی برای سرمایه‌گذاری در آزادراه‌ها، سرمایه گذاران می‌توانند با استفاده از فاینانس داخلی و خارجی در پروژه‌های زیرساخت ریلی نیز مشارکت کنند. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری صدای دیپلماسی(idva)، […]

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل با اشاره به فراهم بودن شرایط سرمایه‌گذاری در پروژه‌های جاده‌ای و ریلی بیان داشت: علاوه بر فراهم بودن امکانات  قانونی برای سرمایه‌گذاری در آزادراه‌ها، سرمایه گذاران می‌توانند با استفاده از فاینانس داخلی و خارجی در پروژه‌های زیرساخت ریلی نیز مشارکت کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری صدای دیپلماسی(idva)، خیرالله خادمی پیش از ظهر امروز در یک  نشست خبری که در حاشیه سومین نمایشگاه حمل‌ونقل و صنایع وابسته برگزار شد با ارایه گزارشی از دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در حوزه ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل اظهار داشت: در سال ۱۳۵۷ مجموع راه‌آهن ساخته شده در کشور ۴ هزار و ۵۶۵ کیلومتر بوده. اما در حال حاضر پس از گذشت ۴۰ سال از انقلاب شکوهمند اسلامی شاهد ۱۳ هزار و ۷۹۰ کیلومتر خطوط ریلی شامل مسیرهای اصلی، فرعی و ایستگاهی هستیم. که بیش از ۹ هزار و ۲۰۰ کیلومتر طی گذشت ۴۰ سال از انقلاب شکوهمند اسلامی احداث شده است.

وی افزود: ۲۸۵ کیلومتر آزادراه منتهی به پایتخت تا پیش از انقلاب ۵۷ احداث شده بود. اما امروز با همت و تلاش فعالان این حوزه شاهد بهره‌برداری از ۲ هزار و ۴۰۰ کیلومتر مسیر آزادراهی در کشور هستیم. البته هزار و ۱۶۸ کیلومتر مسیر آزادراهی نیز در دست اجرا قرار دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه حجم بزرگراه‌های کشور تا پیش از انقلاب اسلامی صفر بوده است، گفت: امروز بالغ بر ۱۶ هزار و ۸۲۰ کیلومتر بزرگ‌راه در کشور وجود دارد. همچنین راه‌های اصلی، درجه دو و درجه ۳ نیز ۴۷ هزار کیلومتر بوده است که ۶۲ هزار کیلومتر طی چهل سال بعد از انقلاب اسلامی احداث شده است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه راه‌های روستایی آسفالته نیز یادآور شد: مجموع کل راه‌های روستایی آسفالته تا سال ۵۷ سه هزار کیلومتر بوده است. اما در حال حاضر بیش از ۱۰۴ هزار کیلومتر راه روستایی آسفالته در اختیار خانوارهای روستایی قرار دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه یادآور شد: حدود ۳ هزار و ۱۹۷ کیلومتر مسیر ریلی در دست احداث وجود دارد و بیش از ۵ هزار و ۲۰۰ کیلومتر نیز در دست مطالعه است، که با احتساب این ارقام مجموع موافقت‌نامه‌های ریلی بین شرکت ساخت و .. و سازمان برنامه و بودجه به ۱۰ هزار کیلومتر می‌رسد.

خادمی با اشاره به بخش آزادراهی نیز گفت: در این بخش برای هزار و ۱۶۷ کیلومتر قرارداد اجرایی وجود دارد و شاهد استقبال سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در دو هزار و ۲۰۰ کیلومتر پروژه‌های آزادراهی هستیم.

وی همچنین به پروژه‌های بزرگ‌راهی شرکت ساخت و توسعه اشاره کرد و گفت: در بخش بزرگ‌راهی و راه اصلی پروژه‌هایی به طول ۷ هزار و ۷۰۰ کیلومتر در دست اجرا داریم. بخشی توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور و بخش دیگر از سوی استان‌ها در دست احداث است.

در این نشست خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره روش مطلوب سرمایه‌گذاری در پروژه‌های زیربنایی شامل ساخت و توسعه آزادراه‌ها و راه‌آهن با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور و تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران بیان داشت: خوشبختانه برای سرمایه گذاری در حوزه آزادراه‌ها امکان قانونی و شرایط لازم، فراهم است. اما در بخش ریلی بیشترین تقاضا تامین فاینانس است که به دو بخش داخلی و خارجی تقسیم می‌شود.

وی افزود: از سه سال پیش شرایط فاینانس داخلی بر اساس پیوست قانون بودجه فراهم شده است و دولت با استناد از ماده ۵۶ می‌تواند با سود توافقی فاینانس داخلی را تضمین کند.

خادمی در ادامه در خصوص استفاده از فاینانس خارجی برای پروژه‌های زیربنایی ریلی نیز بیان کرد: امکان فاینانس خارجی نیز با تضمین دولت و بانک مرکزی وجود دارد و علاقه‌مندان می‌توانند برای مشارکت و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های ساخت و توسعه زیربناهای ریلی با فاینانس خارجی که از تضمین دولت و بانک مرکزی بهره می‌برد آمادگی خود را اعلام کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی به عنوان نمونه پروژه راه‌آهن سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان را به عنوان پروژه‌ای با استفاده از منابع خارجی مثال زد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر میزان پیشرفت منطقه یک آزادراه تهران-شمال بیان داشت: در آخرین بازدید انجام شده، با حضور اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی پیشرفت فیزیکی منطقه یک ۹۲ درصد اعلام شد و خوشبختانه شاهد فعالیت تمام جبهه‌های کاری هستیم.

وی افزود: ۵۵ درصد طول مسیر قطعه یک روسازی بتنی شده است، اما در بخش تاسیسات مکانیکی و برقی برای ایمنی تونل‌های بلند این پروژه با تاخیر مواجه شده‌ایم که بخش قابل توجه آن به دلیل تحریم‌های ظالمانه بوده است.

وی از پایان عملیات اجرایی بخش سیویل و روسازی تا پایان سال خبر داد و گفت: برای بهره‌برداری بحث ایمنی تابلو، علائم و روشنایی از اهمیت بالایی برخوردار است. اما در صورتی که مجری پروژه تا پایان سال شرایط ایمنی را امکان‌پذیر نکند، اجازه عبور داده نخواهد شد.

خادمی افزود: سرعت طرح در آزادراه تهران-شمال ۱۱۰ کیلومتر اعلام شده است. اما احتمال اعمال نظر پلیس برای کاهش به ۱۰۰ کیلومتر نیز وجود دارد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل خاطر نشان کرد: قطعه دوی آزادراه تهران-شمال نیز به شدت فعال است و مذاکرات با سرمایه‌گذار تامین فاینانس قطعه ۳ نیز برگزار شده است. از این رو در حال بررسی جلساتی برای تصمیم‌گیری نسبت به نحوه ورود سرمایه‌گذاران به آزادراه تهران-شمال هستیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به انعقاد اولین قرارداد خرید ۱۵ هزار تن ریل ملی از ذوب آهن، اظهار داشت: پس از برگزاری مناقصه این قرارداد با ذوب آهن منعقد شد و شرایط تامین منابع مالی مانند اسناد خزانه و اوراق مشارکت نیز در این قرارداد فراهم است.

خادمی با توجه به چشم‌انداز دولت برای توسعه خطوط ریلی بیان داشت: حدود ۹۷۰ کیلومتر مسیر ریلی برای سال ۹۷ برنامه‌ریزی شده بود که تا پایان امسال این تعهد به طور کامل انجام می‌شود. البته باید اشاره داشت که هم‌اکنون عملیات اجرایی این تعهد به اتمام رسیده است و در حال انجام عملیات تکمیلی خطوط هستیم.

وی بهره‌برداری از راه‌آهن قزوین-رشت را سرفصل اتصال ۲۲ امین مرکز استان به شبکه ریلی عنوان کرد و گفت: از سال گذشته تاکنون شاهد اتصال ۳ مرکز استان به شبکه ریلی بودیم و تا پایان سال شاهد بهره‌برداری از راه‌آهن خاف-هرات و بستان‌آباد-میانه-تبریز خواهیم بود.

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با اشاره به کسب رتبه اول دولت الکترونیک توسط این شرکت یادآور شد: سامانه‌های مختلفی در راستای شفاف‌سازی در حال فعالیت هستند که توسط مهندسین مشاور در حال به روزرسانی هستند و دیگر نیازی به انجام فرآیندهای بروکراتیک در حوزه ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل نیست.