موفقیت در بازارهای جهانی و منطقه‌ای مشروط به فرهنگسازی استاندارد است
موفقیت در بازارهای جهانی و منطقه‌ای مشروط به فرهنگسازی استاندارد است

سازمان ملی استاندارد مقوله فرهنگسازی در این حوزه را بسیار جدی تلقی می کند و بر این اساس کیفی سازی و نیل به استانداردهای جهانی را اصلی ترین عامل حضور در عرصه های رقابتی بازار جهانی می داند و هم اکنون حداقل ۵ سال است که استانداردهای نوین را به عنوان یک رویکرد در دستور […]

سازمان ملی استاندارد مقوله فرهنگسازی در این حوزه را بسیار جدی تلقی می کند و بر این اساس کیفی سازی و نیل به استانداردهای جهانی را اصلی ترین عامل حضور در عرصه های رقابتی بازار جهانی می داند و هم اکنون حداقل ۵ سال است که استانداردهای نوین را به عنوان یک رویکرد در دستور کار خود قرار داده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری صدای دیپلماسی(idva)،نیره پیروزبخت رییس سازمان ملی استاندارد پیش از ظهر امروز در مراسم معرفی برگزیدگان جشنواره ملی ارتباطات و فناوری اطلاعات و جایزه ملی کیفیت که در حاشیه نمایشگاه الکامپ برگزار شد، گفت:بسیاری از کشورهای جهان وقتی توانستند در عرصه رقابت حاضر شوند که فرهنگ استاندارد سازی را در جامعه خود حاکم کردند وبی شک ما همفقط با جاافتادن فرهنگ استاندارد قابلیت رقابت جهانی خواهیم داشت.

وی با تاکید این که موضوع این جایزه به سال های دور باز می گردد و از همان زمان هم یکی از متولیان اصلی اعطای این جایزه، نهاد سازمان استاندارد بوده است گفت:سازمان استاندارد در تمام این سال ها به ارتقا این نگاه توجهی ویژه داشته است و در سال های اخیر نیز تمام  هم و غم این سازمان برای معرفی افراد و شرکت هایی که موضوع کیفی سازی و استاندارد را مد نظر قرار داده اند مصروف شده است.

وی افزود: اگر فرهنگ کیفیت استانداردسازی در کشور نهادینه شود می‌توانیم در عرصه رقابت ملی و منطقه‌ای حضور داشته باشیم.

پیروز بخت اضافه کرد: سه سرفصل اساسی جایزه ملی کیفیت در سرعت، دقت و نوآوری تعریف شده و بر این اساس سازمان استاندارد نیز اعتقاد دارد که هرکداک از این سرفصل ها دارای اهمیت ویژه ای است که نمی توان از آن چشم پوشید.

رییس سازمان ملی استاندارد همچنین تاکید کرد: نهادینه شدن فرهنگ استاندارد در کشور باید یک اصل اساسی تلقی شود و بر این پایه نباید تحمیل تحریم های اقتصادی کشور را از مقوله استاندارد دور کند و فرهنگ استاندارد به فراموشی سپرده شود.

این مقام مسئول ادامه داد: حضور در رقابت های جهانی و منطقه ای تنها زمانی امکان پذیر خواهد بود که استاندارد سازی در جامعه نهادینه شود  و گشوری که در این امر توفیق نداشته باشد خود به خود از دایره رقابت حذف خواهد شد.

وی با تصریح این که تجربه کشور هایی مانند چین و کره نشان داده است که با استاندارد سازی می توان به محورهای مطلوب کیفی دست یافت گفت:راه یابی این کشورها به بازار های جهانی تنها از همین طریق امکان پذیر شد و حتی ایالات متحده آمریکا هم که در مقطع سال ۲۰۰۸ دچار چالش های بزرگ اقتصادی شده بود خیلی زود دریافت که تنها با کیفی سازی و انطباق بر استانداردهای جهانی ومدیریت و بهره وری می تواند دوباره بازارهای هدف را در اختیار بگیرد.

پیروز بخت افزود:پس از این تجارب، اتحادیه اروپا هم در همه حوزه های تولید و صنعت به همین رویکرد پیوست و ظهور استانداردهای ایزو یکی پس از دیگری در همین مقطع اتفاق افتاد.

وی همچنین تاکید کرد: در همین مقطع زمانی، کشور ما نیز با روی آوردن به استانداردهای نوظهور ایزو ۹۰۰۰ و بعد از آن ایزو ۱۷۰۰۰ و تکلیف کردن رعایت این استاندارد ها در آزمایشگاه ها و دوایر بازرسی موفق شد کار را دنبال کند.

پیروزبخت ادامه داد: در سال‌های اخیر، قانونگذار سازمان ملی استاندارد ایران را به عنوان سازمان موظف به تعیین راهبرد ملی کیفیت کرده ، بطوریکه جایزه ملی کیفیت توسط این سازمان و با هماهنگی با نهادهای دیگر انجام می‌شود و ما هم در این سازمان دستکم حدود ۵ سال است که رویکرد ورود به استانداردهای نوین را سرلوحه کار خود قرار داده ایم.

بنا به این گزارش  همچنین ستار هاشمی معاون فناوری و‌ نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در این مراسم اظهار کرد: این جشنواره تمرکز ویژه بر استارت ‌آپ‌ها داشته و محوری برای فناوری فضایی در نظر گرفته شده است.

هاشمی ادامه داد: ۴۵ شرکت در حوزه استارت ‌آپ برتر ICT، حدود ۴۶ شرکت کننده در حوزه توسعه کسب و کار،۳۳ شرکت در توسعه اقتصادی و ۳۰شرکت فناوری فضایی خدمات پایه، ۴۰ شرکت در حوزه پژوهش منتهی به فناوری و ۱۱۰ دستگاه برتر در ارائه خدمات الکترونیکی شرکت داشتند. برهمین اساس، ۵۱ شرکت کننده شایسته تقدیر و دارای رتبه های ۱ تا ۳ شدند.

هاشمی تصریح کرد: جایزه ملی کیفیت ارتباطات و فناوری اطلاعات را هم در برنامه داشتیم که امکان خودارزیابی نظام‌مند، شناسایی سازمان‌های موفق، ایجاد انگیزه رقابت در سازمان‌ها برای بهبود مستمر از شاخص های انتخاب بوده است.

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات گفت: از ۶ شرکت کننده برتر برای جایزه ملی کیفیت تقدیر می‌شود همچنین، بسته حمایتی داده شده تا برگزیدگان را مورد حمایت قرار دهیم.

وی در خاتمه با بیان این که چند حوزه کلی هدف‌گذاری شده برای ما محورهای تبلیغات، حمایت‌های فنی و خدماتی را دربر می‌گیرد گفت:حمایت های وزارتخانه ای از این حیطه نیز ادامه خواهد داشت.