ظهوراستارتاپ های فروش بلیط هواپیما، تضمین کننده رشد حوزه توریسم
ظهوراستارتاپ های فروش بلیط هواپیما، تضمین کننده رشد حوزه توریسم

فرزین سوادکوهی-ایران پترونت: تجربه نشان داده اعمال مدیریت های دولتی طی سنوات گذشته در حوزه گردشگری نه تنها باری از روی دوش توریسم ایران بر نداشته بلکه با لطایف الحیل تسلط و انحصار خود را بر آن تحمیل کرده است. با این حال بخشی از فعالان عرصه های دانش بنیان صنعت توریسم  در این مدت […]

فرزین سوادکوهی-ایران پترونت: تجربه نشان داده اعمال مدیریت های دولتی طی سنوات گذشته در حوزه گردشگری نه تنها باری از روی دوش توریسم ایران بر نداشته بلکه با لطایف الحیل تسلط و انحصار خود را بر آن تحمیل کرده است. با این حال بخشی از فعالان عرصه های دانش بنیان صنعت توریسم  در این مدت دست از کار نکشیده اند وتلاش کرده اند به صنعت گردشگری امروز کشور قوامی تازه ببخشند و با ایجاد روش هایی ساده و مبتنی بر علوم جدید مدیریتی نفسی تازه به کالبد نیمه جان آن بدمند.

بر این اساس توجه به تسهیل گری در حوزه سفر و توریسم یکی از سرفصل هایی است که در چند سال اخیرکنشگران کسب و کارهای نوین در کشور را به خود جلب کرده تا از این رهگذر علاقمندان با کمترین هزینه و دغدعه به مسافرت بروند و از سوی دیگر فعالان حوزه خدمات نیز در این زمینه به سود دهی قابل قبولی برسند.

صنعت گردشگری ایران که طی سال های اخیر به دلیل انواع و اقسام تنش های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و عمدتا به دلیل نبود یک استراتژی مشخص، پیشرفت قابل توجهی نداشته، اکنون با تمام مشکلات پیش رو به سوی رویکردهایی جدید می رود تا از این پس علاقمندان به حوزه سفر برای تهیه بلیط ناوگان های هوایی و ریلی و زمینی با چالش هایی کمتر روبرو شوند .

به گزارش پایگاه خبری صدای دیپلماسی ایران(idva)، میثم کیهانی فعال عرصه مارکتینگ سفر مارکت روز گذشته طی یک نشست خبری در این خصوص گفت: سفرمارکت زیرمجموعه و برندی از شرکت ایرسا با رویکردی نوین در بازار گردشگری ایران در سال ۱۳۹۱ شکل گرفت. هم‌اکنون ایرسا به عنوان تنها شریک تجاری شرکت بین المللی iati در بازار ایران جهت ارائه خدمات سفر در حوزه B2B و به صورت کاملا آنلاین به آژانس‌های هواپیمایی سراسر ایران است.

وی افزود:حیطه اصلی فعالیت این مجموعه به طور عمده به ارائه خدمات بلیت هواپیما، هتل و ترنسفر به دو روش web service   و web site به آژانس‌های مسافرتی و بر پایه سازوکار B2B شکل گرفت و بر همین اساس توانست از میان حدود ۲۲۰۰ آژانس فعال و مجوز دار کشور با ۱۹۰۰ مورد آنها همکاری خود را شروع کند.

وی اضافه کرد:با افزایش نفوذ اینتر نت در کشور و رشد سرویس های برخط،صنعت گردشگری ایران  نیز از این ناحیه تغییرات عمده ای را تجربه کردند که باعث رونق این صنعت شد اما اینترنت باعث انحصار در این صنعت شد که دلیل آن  که پیش از آن از ناحیه متولیان این صنعت اعمال شده بود تا حدود زیادی خلاص شدند.

مدیر دیجیتال مارکتینگ سفرمارکت، پس از تشریح شرایط فعلی فروش اینترنتی بلیط هواپیما در کشور با اشاره به مشکلاتی که از این ناحیه ایجاد می شد و قدرت انتخاب را از گردشگران و مسافران می گرفت، گفت:ضرورت پیدایش ابزارهایی جدید که بتواند بازار فروش بلیط را از این انحصار طلبی بیرون بیاورد ،بیش از پیش احساس شد  و بر همین اساس فعالان این حوزه در بخش خصوصی دست به کار شدند و با ارائه روش های جدید ارائه خدمات این عرصه را متحول کردند که در نهایت به نفع مصرف کننده می باشد.

کیهانی گفت که انحصار به ضرر همه می باشد و مثال اپراتور ارائه دهنده تلفن همراه که سال های پیش به صورت انحصاری فعالیت می کرد و هیچ هویت تجاری مشخصی و یا خدمات پشتیبانی و کنترل کیفیتی نداشت مثال زد که با آمادن بازیگران دیگر و شکسته شدن انحصار، خدمات بهتری را روز به روز ارایه دادن و در نهایت قیمت برای مصرف کنند منصفاته تر شد.

کیهانی تصریح کرد:ظهور رقبای جدید همچون ایرانسل و رایتل و رقابت ایجاد شده در بازار، موجب شد خدمات بهتری به کاربران عرضه شود و این  موضوعی بود که رفته رفته وضعیت بازار را دگرگون کرد  و مصرف کننده و اپراتور به رشد قابل قبول تر و کیفی تری رسیدند.

وی تاکید کرد، این نمونه ها، نشانه های بودند از شکل گیری مجموعه هایی که تلاش می کردند بر پایه کسب و کارهای نوین شکل بگیرند، اما عملا تنها توانسنتد با تسلط بر بازار انحصاری خود رشد کنند.

کیهانی سپس به ورود سفرمارکت به صنعت گردشگری به عنوان زمینه‌ساز ایجاد فضای رقابتی در این صنعت اشاره کرد و گفت: سفرمارکت یک موتور جستجوی تخصصی سفر است که کاربر می‌تواند خدمات مختلف سفر مانند بلیط هواپیما را در آن جستجو و پیدا کند.

وی افزود:دومین عملکرد سفرمارکت، بازار مجازی یا marketplace بودن آن است. یعنی آژانس‌ها و سایت‌های فروش بلیط هواپیما، در سفرمارکت به عرضه بلیط هواپیما و دیگر خدمات خود در فضایی سالم و شفاف می‌پردازند

این فعال بخش مارکتینگ توریسم همچنین تاکید کرد که ایده اولیه سفر مارکت بر این مبنا شکل گرفت که همه آژانس های مسافرتی  و کاربران دریافت خدمات بخش سفر بتوانند در یک فضای سالم و شفاف رقابتی بتوانند وارد کار شوند و نیاز های خود را به بدون واهمه از تنش های رایج بازار مرتفع سازند.

وی مقایسه قیمت ها در این روند را یکی از مزیت های شکل گیری سفر مارکت عنوان کرد و گفت:با این ساز و کار بازار گردشگری نیز برای هریک از طرفین یک روش برد-برد خواهد بود  و علاقمندان به سفر با رجوع به این سامانه می توانند طیف وسیعی از انتخاب های خود را مشاهده کنند و بدون اتلاف وقت و هزینه بیشتر، ارزان ترین بلیط ها و خدمات را برای خود برگزینند.

مدیر دیجیتال مارکتینگ سفرمارکت، پس از تشریح شرایط فعلی فروش اینترنتی بلیط هواپیما در کشور با اشاره به مشکلاتی که از این ناحیه ایجاد می شد و قدرت انتخاب را از گردشگران و مسافران می گرفت، گفت:ضرورت پیدایش ابزارهایی جدید که بتواند بازار فروش بلیط را از این انحصار طلبی بیرون بیاورد ،بیش از پیش احساس شد  و بر همین اساس فعالان این حوزه در بخش خصوصی دست به کار شدند و با ارائه روش های جدید ارائه خدمات این عرصه را متحول کردند که در نهایت به نفع مصرف کننده می باشد.

کیهانی گفت که انحصار به ضرر همه می باشد و مثال اپراتور ارائه دهنده تلفن همراه که سال های پیش به صورت انحصاری فعالیت می کرد و هیچ هویت تجاری مشخصی و یا خدمات پشتیبانی و کنترل کیفیتی نداشت مثال زد که با آمادن بازیگران دیگر و شکسته شدن انحصار، خدمات بهتری را روز به روز ارایه دادن و در نهایت قیمت برای مصرف کنند منصفاته تر شد.

کیهانی این سامانه فروش رابه عنوان یکی از بهترین موتورهای  جستجوبرای تهیه  بلیط هواپیما و تور مسافرتی بر شمرد وگفت:این سامانه شرایطی را ایجاد می کند تا مشتری  بدون نیاز به جستجو در میان صدها سایت فروش اینترنتی بلیط هواپیما، به آسانی، ارزان ترین و مناسب ترین بلیط هواپیما و تور را پیدا کنند.

وی افزود:سفر مارکت با همین رویکرد، قدم به جمعه سیاه گذاشت و اولین حضور جدی خود را با عرضه بزرگترین تخفیف‌ها و کمترین قیمت‌ها در صنعت گردشگری آغاز کرد و با تدارک یک جشنواره بنام جمعه نارنجی موقعیتی بسیار استثنایی را برای علاقمندان به سفر رقم زد.

 کیهانی در پایان اظهار امیدواری کرد که با تداوم فعالیت در این زمینه می توان چشم انداز حوزه توریسم و سفر را در ایران بسیار مثبت تر ارزیابی کرد  وشاهد رشد فزاینده آن در حوزه اقتصاد کشور بود.