جمعه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۰ Friday, 7 May , 2021
پ
  • شناسه : 11798
  • 03 فوریه 2020 - 10:05
  • 0 دیدگاه
  • ارسال توسط :

شفافیت کاندیداها؛ نقطه آغاز تشکیل مجلس کارآمد

شفافیت کاندیداها؛ نقطه آغاز تشکیل مجلس کارآمد
شفافیت کاندیداها؛ نقطه آغاز تشکیل مجلس کارآمد

با شفافیت نامزدها بسیاری از منافع آن‌ها شناسایی شده و تعارضاتی که ممکن است در آینده بین منافع فردی و حزبی هر نامزد با جایگاه نمایندگی مجلس به وجود آید، قابل پیش‌بینی می‌شود. به گزارش پایگاه خبری صدای دیپلماسی ایران(idva) طبق قانون اساسی مجلس شورای اسلامی، تبلور مردم‌سالاری دینی و رکن قانون‌گذاری در نظام جمهوری […]

با شفافیت نامزدها بسیاری از منافع آن‌ها شناسایی شده و تعارضاتی که ممکن است در آینده بین منافع فردی و حزبی هر نامزد با جایگاه نمایندگی مجلس به وجود آید، قابل پیش‌بینی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری صدای دیپلماسی ایران(idva) طبق قانون اساسی مجلس شورای اسلامی، تبلور مردم‌سالاری دینی و رکن قانون‌گذاری در نظام جمهوری اسلامی ایران است.

مردم از طریق شرکت در انتخابات آزاد و در چارچوب قوانین کشور، نمایندگانی را انتخاب و روانه مجلس می‌کنند و منتخبین مردم به واسطه جایگاه نمایندگی‌، وظیفه دارند تا به نیابت از موکلین خود با رسیدگی و تصویب لوایح دولت، یا طرح‌هایی که با امضای حداقل ۱۵ نماینده به مجلس تقدیم می‌شود، به قانونگذاری بپردازند؛ در جلسات کمیسیون و صحن نسبت به طرح‌ها و لوایح اظهار نظر کرده و در نهایت، پس از تضارب آراء، به آنها رأی بدهند. همچنین نمایندگان مجلس قوی‌ترین ابزارهای نظارتی را در اختیار دارند.

حقوق متقابل مجلس و مردم

به دلیل اهمیت فراوان مجلس شورای اسلامی و وظایف حساس معطوف به جایگاه نمایندگی مردم، ارتقاء عملکرد مجلس شورای اسلامی و فرآیندهای ناظر به آن از ضرورت‌های حیاتی و همیشگی به شمار می‌رود. یکی از مهمترین راه‌های ارتقاء عملکرد مجلس و نمایندگان، مدیریت تعارض بین منافع فردی، خانوادگی، حزبی و محلی آن و منافع ملی است.

نظارت بر نمایندگان؛ نخستین حق موکلان

قانون اساسی با توسعه اختیارات مجلس، این نهاد را در راس سایر نهادها قرار داده و دست نمایندگان را در قانونگذاری و نظارت باز گذاشته است و در ازای حقوقی که قانون برای نمایندگان قائل شده است، حقوقی برای مردم ایجاد می‌شود و یکی از حقوق مسلم مردم در رابطه با مجلس و نمایندگان این است که بتوانند به خوبی بر نمایندگان خود نظارت کنند، از کیفیت و حسن رفتار، گفتار و عملکرد آنها با خبر شوند، مسیرهای سهل‌الوصول و کارآمدی برای ارائه مشکلات و نظرات خود به نمایندگان در اختیار داشته باشند، به خوبی بتوانند نمایندگان را در قبال وعده‌ها و تعهدات زمان انتخابات و عملکردشان در طول دوره نمایندگی مورد ارزیابی و سنجش دقیق قرار داده و در نهایت بتوانند نسبت به نمایندگان به ارزیابی جامعی دست یافته و در انتخابات دوره بعد در خصوص ایشان و یا افراد جایگزین‌شان تصمیمات هوشیارانه‌ای اتخاذ کنند.

شفافیت، راه حل مدیریت تعارض منافع

به طور خلاصه تعارض منافع را می‌توان موقعیتی تعریف کرد که در آن فرد در انتخاب بین منافع عالی و منافع سطح پایین‌تر مختار می‌شود و ممکن است منافع سطح پایین را به دلیل بهره‌برداری شخصی برگزیند و منافع عالی را قربانی کند. شفافیت یکی از مهمترین راهکارهای مدیریت تعارض منافع است. علاوه بر این شفافیت حاکمان یکی از حقوق ابتدایی مردم است که در اصول سوم و شصت و نهم قانون اساسی و نیز بسیاری از سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری به آن اشاره شده است.

برای مدیریت تعارض منافع در مجلس شورای اسلامی باید مقدمه واجب آن یعنی انتخابات را مورد نظر قرار داد. بنابراین شفافیت نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی اهمیت زیادی دارد. با شفافیت نامزدها بسیاری از منافع آن‌ها شناسایی شده و تعارضاتی که ممکن است در آینده بین منافع فردی و حزبی هر نامزد با جایگاه نمایندگی مجلس بوجود آید، قابل پیش‌بینی می‌شود.

شفافیت؛ از وعده‌های انتخاباتی تا اعلام دارایی

برای شفافیت نامزدهای مجلس شورای اسلامی محورهای مختلفی وجود دارد که در زیر به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود:
اعلام عمومی وعده‌های انتخاباتی؛
اعلام عمومی کلیه منابع مالی به منظور استفاده در فعالیت‌های انتخاباتی؛
اعلام عمومی نحوه و ترکیب هزینه‌کرد مالی انتخاباتی؛
اعلام عمومی رزومه علمی و کاری نامزد؛
اعلام عمومی اموال و دارایی نامزد و همسر و فرزندان وی.

  • منبع خبر : فارس

برچسب ها

حضور رئیسی امید بخش و مشارکت افزا است/جای جهانگیری و ظریف در دادگاه است و نه انتخابات 04 مه 2021
احمدرضا دلیران فیروز فعال سیاسی اصولگرا و تحلیلگر راهبردی سیاست:

حضور رئیسی امید بخش و مشارکت افزا است/جای جهانگیری و ظریف در دادگاه است و نه انتخابات

با توجه به امکانات وسیع اداری و اقتصادی که در حیطه اختیارات قوه مجریه است وجود فردی انقلابی، پاکدست و فساد ستیز در راس این قوه، مهم ترین اصل است که جامعه تبلور چنین شخصیتی را در آیت الله رئیسی می‌بیند و از جایی که در ۸ سال گذشته مردم از ناحیه بی کفایتی و سوء مدیریت دولت حسن روحانی و اسحاق جهانگیری آسیب ها و فشارهای بسیاری را متحمل شده اند، تشکیل دولتی انقلابی و کارآمد که خط قرمزی در مبارزه با رانت و فساد نداشته و برعکس دولت فعلی و حامیان اصلاح طلبش مسئولیت پذیر باشد مطالبه ای عمومی است.

ماجرای تشکیل شورای هماهنگی نیروهای انقلاب/ ۴ معیار وحدت در توصیه‌های رهبرانقلاب 04 مه 2021

ماجرای تشکیل شورای هماهنگی نیروهای انقلاب/ ۴ معیار وحدت در توصیه‌های رهبرانقلاب

رهبر معظم انقلاب در اواخر دهه هفتاد و پس از حوادث تلخ دو سال ابتدای دولت اصلاحات در جلسات خصوصی به دلسوزان نظام مسئله وحدت جریان انقلابی را تذکر می‌دهند. موضوعی که سبب شکل‌گیری گروه وفاق می‌شود و از دل آن شورای هماهنگی نیروهای انقلاب پدید می‌آید.  به گزارش پایگاه خبری صدای دیپلماسی ایران(idva) به […]

بدون نظر ستاد کرونا هیچ امتحان حضوری برگزار نمی‌شود/ آخرین وضعیت لایحه رتبه‌بندی معلمان 03 مه 2021

بدون نظر ستاد کرونا هیچ امتحان حضوری برگزار نمی‌شود/ آخرین وضعیت لایحه رتبه‌بندی معلمان

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه برگزاری حضوری امتحانات پایه‌های نهم و دوازدهم بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش است، گفت: در حال حاضر با ستاد کرونا در تعامل و ارتباط منظم هستیم و قطعاً بدون نظر ستاد کرونا، اقدامی نخواهیم کرد.  به گزارش پایگاه خبری صدای دیپلماسی ایران(idva) به نقل از […]

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.