دست بردن در مخازن استراتژیک بنزین مشکلی از ما حل نخواهد کرد
دست بردن در مخازن استراتژیک بنزین مشکلی از ما حل نخواهد کرد

در شرایطی که همه دنیا به سوی استفاده هرچه بیشتر از انرژی های پاک گام برمی دارند در ایران نگاه به این حرکت عمدتا بدلیل آشفتگی و ناپایداری سیاست های حوزه انرژی مغفول مانده است. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری صدای دیپلماسی ایران(idva) دکتر سید هاشم اورعی استاد تمام دانشکده مهندسی برق و رئیس اتحادیه […]

در شرایطی که همه دنیا به سوی استفاده هرچه بیشتر از انرژی های پاک گام برمی دارند در ایران نگاه به این حرکت عمدتا بدلیل آشفتگی و ناپایداری سیاست های حوزه انرژی مغفول مانده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری صدای دیپلماسی ایران(idva) دکتر سید هاشم اورعی استاد تمام دانشکده مهندسی برق و رئیس اتحادیه انجمن های انرژی ایران عصر امروز  در یک نشست خبری با تببین مشکلات حوزه انرژی در کشور گفت: رویکرد استفاده از انرژی های تجدید پذیر در ایران از آن جهت دچار مشکل است که اساسا برای بخش انرژی هدف گذاری ونقشه راه درستی تدوین نشده و در چنین شرایطی رویکرد استفاده از انرژی های نو و تجدید پذیر نیز تحت تاثیر همین فقدان قرار می گیرد.

وی ادامه داد:بر پایه آنچه دوایر متولی سوخت کشور منتشر کرده اند میانگین مصرف بنزین حین امسال ۱۰۰ میلیون لیتر برآورد شده و این در حالی است که در مقطع ۷ سال گذشته افزایش مصرفی ۵تا۷درصد برای هرسال به ثبت رسیده است.

تعدد خودروی تولیدی در مقابل فقدان اسقاط سازی خودروهای فرسوده

اورعی بیان کرد:دو عامل مهم  ازدیاد مصرف  بنزین در ایران تعدد بالای خودرو ی تولیدی و از رده خارج نشدن خودروهای فرسوده است  و در شرایطی که تولید کتتدگان خودرو هرساله بین ۸۰۰ هزار تا یک میلیون خودرو تولید و به بازار عرضه می کنند نمی توان به تراز مصرف و تولید بنزین متکی شد.

استاد تمام رشته برق دانشگاه های کشور افزود: بر اساس برآوردها هم اکنون خودروهای تولید داخل برای هر ۱۰۰ کیلومتر مسافت چیزی در حدود ۸ تا ۹ لیتر بنزین مصرف می کنند در حالیکه خودروهای خارجی این عدد را با بکار گیری تکنولوژی های جدید به ۴  لیتر رسانده اند واین موضوع را نیز باید در نظر گرفت که اکتان بنزین در ایران عددهای ۸۹ تا ۹۲ را از آن خود کرده است  و با این اکتان طبعا هم مصرف سوخت افزایش خواهد یافت و هم آلاینده های حاصل از سوزاندن سوخت بیشتر خواهد شد.

اورعی اضافه کرد:با تکیه بر همان داده های اطلاعاتی رسمی متوسط تولید بنزین در ایران هم اکنون ۹۳ میلیون لیتر است  در حالی که در سال ۹۹ این میزان با عدد ۷۶ میلیون لیتر ثبت شده بود و در همان مقطع کشور توانست تا ۲۷ میلیون لیتر بنزین  در روز صادر کند  و طبق محاسبات انجام شده مشخص شد ظرفیت تولید نیز از سال ۹۷ تا ۱۴۰۰ ،به ۱۰۳ میلیون لیتر رسید.

وی تصریح کرد:اینکه ناترازی تولید و مصرف دیده می شود اما ظاهرا وارداتی صورت نمی گیرد به این دلیل است که  کمبود بنزین از ذخایر استراتژیک کشور که چیزی در حدود ۴ میلیارد لیتر است تامین می شود اما این رویکرد  بزودی این ذخایر را با کسری  و کاهش مواجه خواهد کرد.

نبود سرمایه گذاری در بخش انرژی مشکل ساز است

اورعی به فقدان سرمایه گذاری در بخش انرژی کشور و بویژه در صنعت نفت و پالایش اشاره کرد و گفت:طبق طرح های در دست اقدام تنها پالایشگاه آبادان است که تا سال آینده طرح ازدیاد تولیدش به نتیجه خواهد رسید.

وی با اشاره به اجرای طرح پتروپالایشگاه شهید قاسم سلیمانی گفت: آنچه مسلم است این طرح ۳۰۰ هزار بشکه ای چیزی بین ۵ تا ۷ سال اینده به نتیجه خواهد رسید ولی در نهایت به دلیل ولقعی نبودن قیمت این حامل سوختی، کشور باز هم در آینده دچار همین مشکلات خواهد بود و به نظر می رسد اگر سیاست ها از عرضه به تقاضا برود مشکلات تا حدود زیادی برطرف خواهد شد.

اورعی همچنین تصریح کرد: مادامیکه قیمت بنزین پائین باشد نمی توان توقع داشت تغییری در مصرف اتفاق بیافتد اما منظور از واقعی شدن قیمت بنزین این است که تولید نیز به عهده بخش خصوصی واقعی قرار بگیرد وگرنه به صرف بالا بردن قیمت نمی توانیم شاهد برون رفت از این وضعیت باشیم.

وی همچنین تاکید کرد: وقتی همه تلاش ها در حوزه سامان دهی در عرضه سوخت و انرزی معطوف می شود نمی توان برای بهره وری انرزی در ایران کار مطلوبی انجام داد و باید به یاد داشته باشیم این مشکل تنها در بنزین و فرآورده های سوختی خلاصه نمی شود بلکه در انرزی های برقی نیز این مشکل کماکان به قوت خود باقی است و  قیمت برق نیز واقعی سازی نشده است.

رئیس اتحادیه انجمن های انرژی ایران  با بیان این که انرزی الکتریکی ۲۱ درصد از انرژی مصرفی دنیا را تشکیل می‌دهد گفت:جهان در حال گذار از انرژی فسیلی به سوی انرژی های غیر کربنی و پاک است و این در حالی است که عمق نفوذ برق نیز یکی از مهمترین شاخصه های توسعه در این زمینه است که باعث می شود استفاده از انرژی های پاک هر روز افزایش یابد.

بهره وری انرژی تا ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت

اورعی ادامه داد:آنچه قطعی شده این است که تا سال ۲۰۵۰ میلادی همین میزان ۲۱ درصد گفته شده به ۴۹ تا ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت که این خود نشانه ای بر اهمیت قائل شدن  بر فاکتور بهره وری است.

این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: متاسفانه آنچه در حال حاضر  از آن به عنوان مدیریت مصرف یاد می شود کاری اشتباه است که به کاهش مصرف نمی انجامد  و این اتفاق تنها در زمانی مطلوبیت خواهد داشت که از فن آوری های روز دنیا حداکثر استفاده به عمل بیاید بدون آنکه تولید ناخالص ملی دچار چالش شود.

وی تاکید کرد: اینکه برق یک کارخانه قطع شود یعنی اساسا مدیریتی در مصرف اعمال نشده بلکه صورت مسئله پاک شده که نام آم دیگر مدیریت مصرف نخواهد بود و  عملا نقض غرض خواهد شد.

رئیس اتحادیه انجمن های انرژی ایران  همچنین افزود: واردات انواع انرژی به کشور می تواند یک راهکار موثر ولی کوتاه مدت باشد  ولی آنچه از همه مهمتر است این است که برای برون رفت از چنین وضعیتی باید به موضوع استفاده از گاز سی ان جی نیز اهمیت داد تا بخشی از مشکل مرتفع شود  و با رجوع مجدد به موضوع سی ان جی می توان تا ۱۵ میلیون لیتر بنزین در روز صرفه جویی کرد و همچنین در نفت گاز نیز تقاضا را تا میزان ۱۰ درصد پائین آورد.

وی راهکار میانی دیگر را استفاده از پالایشگاه‌های فراسرزمینی عنوان کرد و افزود: به این ترتیب که می توان به کشوری مثل چین که ظرفیت مازاد پالایشگاهی دارد نفت بدهیم و بنزین دریافت کنیم، با این کار بخشی از تقاضا پاسخ داده می‌شود.

اورعی، توجه به افزایش کیفیت خودرو را یکی از مهم‌ترین اقدامات در کاهش مصرف انرژی دانست و ادامه داد: خودروسازان باید ۳۰ درصد از تولیدات خود را به‌صورت دوگانه‌سوز عرضه کنند، اما در عمل این کار انجام نشده است. خودروسازان حاضر نیستند در تولید خودرو از تکنولوژی روز استفاده کنند؛ زیرا متکی به رانت و نفوذ سیاسی هستند.

این کارشناس حوزه انرژی همچنین گفت وقتی واردات خودروهای جدید دنیا به کشور با موانع بزرگی روبروست نمی توان شاهد ارتقا فنی خودروهای تولید داخل بود و بی شک باید همه رانت هایی که در حوزه خودرو وجود دارد  وانحصار بخش دولتی را ماغی کرد تا تحول مورد نظر رخ دهد.

رئیس اتحادیه انجمن های انرژی ایران همچنین اذعان داشت: واضح است که تا ۵ سال آینده افزایش ظرفیتی در حوزه سوخت های فسیلی اتفاق نخواهد افتاد  وبا این شرایط باید علاوه بر روی آوری به استفاده از گاز سی ان جی به موضوع مهم تعهد خودرو سازان مبنی بر تولید ۳۰ درصدی خودروهای گاز سوز نیز تاکید ویژه کرد.

اورعی گفت: تا زمانی که خودروسازان داخلی بر این تعهد خود پایبند نیستند استفاده حداکثری  از سی ان جی  در هاله ای از ابهام قرار خواهد گرفت.