تمایل ما به کار با چشم آبی ها یک تهمت قدیمی است که مالیات ندارد
تمایل ما به کار با چشم آبی ها یک تهمت قدیمی است که مالیات ندارد

وزیرنفت در پاسخ به دیپلماسی گفت:من خودم چشم آبی هستم و نمیدانم این ها چه می گویند اماباید بگویم اگر اتهام زدن مالیات داشت حتما درآمد آن بیشتر از نفت بود واین که می گویند ما به کار با چشم آبی ها تمایل بیشتری داریم هم از همان تهمت های همیشگی است که مالیات ندارد. […]

وزیرنفت در پاسخ به دیپلماسی گفت:من خودم چشم آبی هستم و نمیدانم این ها چه می گویند اماباید بگویم اگر اتهام زدن مالیات داشت حتما درآمد آن بیشتر از نفت بود واین که می گویند ما به کار با چشم آبی ها تمایل بیشتری داریم هم از همان تهمت های همیشگی است که مالیات ندارد.

به گزارش پایگاه خبری صدای دیپلماسی(idva) بیژن زنگنه امروز (یکشنبه) در حاشیه بازید از کارخانه شركت مهندسی و ساخت توربین مپنا (تـوگا) در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه برخی شما را وزیر علاقه‌مند به کار با چشم‌آبی‌ها(اروپایی ها و آمریکایی ها) می‌دانند، گفت: بنده خودم هم چشم‌آبی هستم و نمی‌توانم در این مورد چیزی بگویم اما این ایده‌هایی است که توسط کسانی گفته شده که اتهام می‌زنند و اگر اتهام زدن مالیات داشت حتما درآمد آن بیشتر از نفت بود و اگر واقعا این طور بود ما برای کار در”مپنا”. “پترو پارس “، “فرآب” ودیگر شرکت های ایرانی چه می کردیم.

زنگنه درباره مذاکرات با وزراء در حاشیه GECF گفت: با همه وزراء صحبت کردیم و بیشتر در خصوص روابط دوجانبه و بازارهای جهانی مذاکره کردیم. با روس‌ها نیز مذاکرات خوبی داشتیم و امیدواریم ادامه یابد.

برای همه فازهای پارس جنوبی به تکنولوژی نیاز داریم

وی در ادامه اظهار داشت: یکی از بحث‌های ما این است که مپنا با نفت و گاز پارس در بخش کمپرسورها و توربین‌ها جهت فشارافزایی به ما کمک کند. فقط فاز ۱۱ مد نظر نیست. برای ۲۷ فاز پارس جنوبی این تکنولوژی را نیاز داریم.

وی خاطرنشان کرد: حتی اگر توتال هم فاز ۱۱ را اجرا می‌کرد ما قصد داشتیم برای اجرای پروژه تقویت فشار در دیگر فازها این تکنولوژی را یاد بگیریم.

وی اظهار داشت: مپنا پیشرفت بزرگی داشته و در این شرایط تمام کارگاه‌ها فعال و با ظرفیت خوبی کار می‌کنند. مهمتر از میزان تولید، یکی از نمادهای شاخص فناوری ملی ما است. اگر بخواهیم یکی از دستاوردهای فناوری ملی کشور را بیان کنیم قطعا از مپنا نمی‌توان صرفنظر کرد.

وی افزود: در اواخر دهه ۶۰ که مپنا تاسیس شد بحث دانش‌بنیان مطرح نبود اما مپنا شرکتی بود که به سرمایه انسانی و ظرفیت‌های تجربی تکیه کرد و توانست در زمینه نیروگاه‌سازی کار بزرگی انجام دهد. امروز در حوزه نفت هم وارد شده و ما از حضور مپنا در صنعت نفت استقبال می‌کنیم.

وی با بیان اینکه مپنا نهالی بود که به دشواری غرس شده و اکنون تبدیل به نهال تنومندی شده است، خاطرنشان کرد: بنده در سال ۶۷ که وارد وزارت نیرو شدم به این فکر کردم که نیروگاه‌ها ساخت داخل باشند. در نهایت به این نتیجه رسیدیم که حلقه اصلی، ساخت نیست بلکه مدیریت پروژه‌های نیروگاهی است و به همین دلیل شرکت مپنا تاسیس شد.

وزیر نفت خاطرنشان کرد: انتظار من این بود که مپنا در بخش‌های هایتک و خدمات فنی که امروز در انحصار دو شرکت بین‌المللی است و ما زمان تحریم در این حوزه دچار ضعف می‌شویم، وارد شود.

وی ادامه داد: در کارت‌های ماشین‌های دوار که قلب صنعت نفت است، مپنا پیشرفت خوبی داشته و ادامه خواهد داد. تقاضای ما این است که در O&M و بهره‌برداری و تعمیرات ماشین‌های دوار به ما کمک کند. آینده مپنا روشن است. امیدواریم به قله‌های جدیدی در بخش‌های توسعه فناوری ملی برسد و باعث افتخار جمهوری اسلامی باشد.

زنگنه در ادامه گفت: ما وقتی بتوانیم نفت بفروشیم می‌توانیم توسعه را تسریع و تقویت کنیم. به هر حال ما یک سازمان برونگرا هستیم، باید درونزا هم باشیم یعنی باید بیشتر کار را به داخلی‌ها بسپاریم و از این فرصت برای توسعه صنایع داخلی و دانش‌بنیان استفاده کنیم که کاملا عملی است.

وی یادآور شد: می‌توان دو‌سوم کاری که در نفت انجام می‌شود به لحاظ ارزی به داخلی‌ها سپرده شود.

ما کسی را درمنطقه دشمن خود نمی دانیم

زنگنه درباره دیدار با وزیر جدید نفت عربستان در حاشیه اجلاس GECF گفت: بنده هیچ مشکلی با ایشان ندارم و بیش از ۲۲ سال است که با او دوست هستم. در فراز و نشیب‌هایی که در روابط ایران و عربستان بوده این دوستی همچنان ادامه داشته است. علاوه بر این ما نبودیم که با عربستان ایجاد اختلاف کردیم. ما می‌خواهیم با همه کشورها دوست باشیم و هیچ‌کس را در منطقه دشمن خود تلقی نمی‌کنیم. کشورها نباید ما را دشمن خود بدانند. دشمن همه ما بیرون از منطقه است.

 شرکت ملی حفاری در فهرست واگذاری است

زنگنه درباره واگذاری شرکت ملی حفاری نیز گفت: این شرکت در لیست واگذاری هست ولی فعلا برنامه‌ای برای واگذاری نداریم.

وی درباره تعیین تکلیف فاز ۱۱میدان گازی پارس جنوبی اظهار داشت: پتروپارس به تنهایی و با ۱۰۰درصد سهام این پروژه را اجرا خواهد کرد تا آخر سال اولین جکت را نصب و سپس حفاری را آغاز کنیم. ابتدا با ۵۰۰ میلیون فوت مکعب کار را آغاز می‌کنیم و بعد ادامه خواهد یافت.

وی با اعلام اینکه پروژه فشارافزایی فاز ۱۱ به مپنا واگذار خواهد شد، درباره اینکه چرا از همان ابتدا این پروژه به شرکت‌های ایرانی داده نشد، توضیح داد: ما معتقد بودیم منابع خارجی وارد پروژه شود. بحث فشارافزایی هم مطرح بود. بنا داشتیم که پتروپارس کار یاد بگیرد. بنده معتقد نیستم که در همه کارها از همان ابتدا می‌توانیم دکترا بگیریم.

وی در ادامه یادآور شد: CNPC از پروژه فاز ۱۱ کنار رفته است.

وی در ادامه درباره بحث تهاتر نفت با بخش خصوصی اظهار داشت: آنچه در بودجه نوشته شده قابلیت اجرایی ندارد به دلیل اینکه در قانون نوشته شده پس از اینکه درآمدهای نفت به طور کامل تامین شد می‌توان برای بدهی‌ها ۵۰۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفت اما هنوز این درآمد تامین نشده پس این اتفاق نخواهد افتاد اما اگر بخواهیم انجام شود باید برنامه و بودجه ترتیب کار را بدهد و به ما هم مشتری معرفی شود تا پول را بگیریم و به خزانه واریز کنیم.

وی درباره در اولویت قرار گرفتن سیراف گفت: فاز ۴ ستاره اجرا شده و لزومی ندارد کاری را که با ۱۰۰ میلیون دلار انجام می‌شود یک میلیارد دلار خرج شود. فاز ۴ ستاره با رفع تنگنا اجرا شده و تا چند ماه آینده به ۴۸۰ هزار بشکه خواهد رسید. با اجرای پروژه سیراف ۳۶۰ هزار بشکه دیگر نیز اضافه می‌شود که از این میزان ۱۲۰ هزار بشکه به ستاره خواهد رفت. بنا داریم که منابع مالی از طریق بانک مرکزی تامین شود. این پروژه کار بزرگ و یک زنجیره پتروپالایشی است.

زنگنه درباره اصلاح قیمت بنزین نیز گفت: هنوز تصمیم نهایی ابلاغ نشده است.

 بر سر فرزاد بی با هندی هاصحبت شده است

وی درباره توسعه فرزاد B اظهار داشت: ما کارهای این پروژه را انجام می‌دهیم و همزمان با هندی‌ها نیز مذاکره می‌کنیم که اگر نیامدند گله‌مند نشوند.

وی درباره بحث آلودگی بنزین و امکان اثرگذاری روی صادرات این فرآورده گفت: ما در حال حاضر بنزین باکیفیت خوب صادر می‌کنیم. هر از چندگاهی عده‌ای حرف‌هایی می‌زنند که نمی‌خواهند مردم آرامش ذهنی داشته باشند.

وی یادآور شد: در حال حاضر در تمامی کلانشهرها و مناطقی که تراکم زیاد و مصرف بنزین بالاست کیفیت بنزین یورو ۴ و ۵ است.