نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از مشکلات صنعت خودرو و کیفیت پایین خودروهای تولیدی گفت:برنامههای خوب برای تحول در صنعت خودرو با وجود مدیران رانتی و نفتی در خودروسازیها اجرا نخواهد شد. به گزارش پایگاه خبری صدای دیپلماسی ایران(idva) به نقل از خبرگزاری فارس، محمد باقریبنابی نماینده مردم بناب در مجلس […]
نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از مشکلات صنعت خودرو و کیفیت پایین خودروهای تولیدی گفت:برنامههای خوب برای تحول در صنعت خودرو با وجود مدیران رانتی و نفتی در خودروسازیها اجرا نخواهد شد.
به گزارش پایگاه خبری صدای دیپلماسی ایران(idva) به نقل از خبرگزاری فارس،
محمد باقریبنابی نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز و در طرح سؤال از وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص کیفیت پایین خودروهای تولیدی، اظهار داشت: مهمترین مشکل صنعت خودرو در کشور ما ناشی از ساختار مالکیتی این صنعت است.
وی در توضیح این نکته گفت: با آنکه سهام دولت در ایرانخودرو ۶ درصد و در سایپا حدود ۱۷ درصد است اما چرا باید مدیرعامل و هیأت مدیره این شرکتها توسط وزارت صنعت انتخاب شوند و سؤال اساسی این است برای اصلاح ساختار مدیریتی و مالکیتی این دو شرکت چه کاری قرار است انجام شود؟
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: بزرگترین مشکل کشور این نوع رابطه میان دولت و خودروسازها است و تا این اصلاح نشود مشکل باقی است؛ این نوع ارتباط زمینهساز روابط ناسالم است و چون در آغاز کار دولت قرار داریم میخواهیم آقای فاطمیامین مسیر غلط گذشته را طی نکند.
باقریبنابی ادامه داد:مشکل دیگر، دربهای مدیریتی گردشی است که بر اساس آن برخی مدتی مدیر بخشهای مختلف خودروسازی هستند و مدتی دیگر معاون وزیر یا مدیر در وزارت صنعت میشوند.
وی همچنین به مسأله بیثباتی مدیریتی در شرکتهای خودروسازی اشاره کرد و اظهار داشت: بعد از انقلاب اسلامی، ایرانخودرو ۱۰ مدیر و سایپا ۱۳ مدیر را تجربه کرده است این بیثباتی مدیریتی باعث شده است تا تزلزل در خودروسازیها بیشتر شود.
وی همچنین به آمار کشتههای تصادفات در کشورمان اشاره کرد و گفت: تعداد کشتههای تصادفات در هر ۱۰۰ هزار نفر ۳۲ نفر است که این آمار سه برابر آمار ترکیه است و ماجرای تصادف اخیر در خوزستان هم نمونهای از آن بود.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به گفتههای وزیر صنعت و برنامه این وزارتخانه گفت: اینکه صرفا برنامه خوبی داشته باشیم اما مدیران رانتی و نفتی در خودروسازیها مستقر باشند فایدهای ندارد و برنامه اجرا نمیشود.
باقری بنابی همچنین به واردات خودرو اشاره کرد و خواستار انجام آن با هدف رقابت میان خودروسازان شد.
نماینده مردم بناب در نهایت دو هفته به وزیر صنعت فرصت داد تا برنامه مکتوب اصلاح ساختار مالکیتی و مدیریتی شرکتهای خودروسازی را به مجلس ارائه دهد و به این ترتیب به صورت مشروط از توضیحات وزیر قانع شد.
- منبع خبر : خبرگزاری فارس