انجام  پیگرانی هوشمند بیش از هزار کیلومتر خط لوله دریایی پارس جنوبی
انجام  پیگرانی هوشمند بیش از هزار کیلومتر خط لوله دریایی پارس جنوبی

رئیس بازرسی فنی معاونت عملیات و پشتیبانی شرکت نفت و گاز پارس از اجرای عملیات پیگرانی هوشمند بیش از هزار کیلومتر خط لوله سکوهای گازی پارس جنوبی خبر داد و گفت: پروژه پیگرانی هوشمند خطوط لوله دریایی انتقال گاز پارس جنوبی تا پایان امسال ادامه می‌یابد. به گزارش پایگاه خبری صدای دیپلماسی ایران(idva) و به […]

رئیس بازرسی فنی معاونت عملیات و پشتیبانی شرکت نفت و گاز پارس از اجرای عملیات پیگرانی هوشمند بیش از هزار کیلومتر خط لوله سکوهای گازی پارس جنوبی خبر داد و گفت: پروژه پیگرانی هوشمند خطوط لوله دریایی انتقال گاز پارس جنوبی تا پایان امسال ادامه می‌یابد.

به گزارش پایگاه خبری صدای دیپلماسی ایران(idva) و به نقل از روابط‌عمومی شرکت نفت و گاز پارس،سید محمد موسوی با اشاره به قابلیت‌های پیگرانی هوشمند خطوط لوله در شناسایی عیب‌های داخلی از جمله شکل‌های مختلف خوردگی، تَرک‌ها و همچنین عیب‌های مکانیکی در طول مسیر خط، گفت: پروژه پیگرانی هوشمند خطوط لوله دریایی پارس جنوبی از اوایل سال گذشته و به منظور تداوم تولید ایمن و پایدار گاز به پالایشگاه‌های خشکی آغاز شد و تا پایان امسال با عملیات پیگیرانی ۵ خط لوله ۳۲ اینچ سکوهای گازی ادامه می‌یابد.

موسوی درباره روند انعقاد و اجرایی شدن این پروژه، گفت: شرح کار پروژه پیگرانی هوشمند به منظور بررسی وضع داخلی خطوط ۳۲ اینچ عملیاتی میان سکوهای دریایی و پالایشگاه‌های خشکی، به همراه مبحث ارزیابی ریسک، پس از دو سال رایزنی، مطالعات گسترده و مشاوره با شرکت‌های بین‌المللی، متناسب با شرایط مورد نیاز عملیاتی تدوین و در سال ۱۳۹۷ به یک شرکت ایرانی با مشارکت پیمانکار خارجی واگذار شد.

رئیس بازرسی فنی معاونت عملیات و پشتیبانی شرکت نفت و گاز پارس، شرایط عملیاتی ‌و برنامه زمان‌بندی تعمیرات اساسی سکوها و پالایشگاه‌های گازی را در اجرای این پروژه موثر دانست و افزود: با توجه به شرایط حاکم بر پروژه پیگرانی و نیاز به انجام به موقع امور پشتیبانی هوایی و دریایی در شرایط جوی متفاوت و همچنین وجود محدودیت زمانی تلاقی با فصول سرد سال، پس از دریافت مجوزهای لازم، ۱۱ رشته خط لوله به طول تقریبی ۱۲۱۰ کیلومتر، مورد پیگرانی هوشمند از نوع MFL-TFI قرار گرفتند.

او به تکمیل پروژه پیگرانی هوشمند خط لوله سکوهای SPD1، SPD11، SPD12B، SPD15، SPD12C و SPD20 تا پایان سال گذشته اشاره کرد و گفت: پس از انجام چندین مرحله راستی‌آزمایی، نتایج اصلاح و نهایی شد و مبحث ارزیابی ریسک به‌‌ منظور تعیین میزان عمر باقی‌مانده هر خط با توجه به عیوب موجود و همچنین اولویت‌های تعمیراتی مطابق با شرح کار پیمان، مشخص شدند.

موسوی تصریح کرد: پس از نهایی شدن گزارش‌های فنی، کارشناسان بخش‌های بازرسی و حفاظت فنی، وضعیت سلامت خطوط لوله و مکانیزم‌های مکانیکی و خوردگی مؤثر بر تشکیل خسارت‌ها و عیوب موجود در طول هر یک از این خطوط را بر اساس شرایط بهره‌برداری و فرایندی موجود بررسی کردند و با توجه به ارزیابی‌های صورت گرفته، پیشنهاد انجام تعمیرات ۱۳ مورد عیب ارائه شد.

رئیس بازرسی فنی معاونت عملیات و پشتیبانی شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به محدودیت‌های موجود از جمله شیوع ویروس کرونا و تاخیرهای ناخواسته در اجرای پروژه پیگرانی هوشمند، از ادامه این عملیات در خطوط لوله دریایی سکوهای SPD7، SPD3، SPD17A، SPD6 و SPD16 در سال جاری خبر داد و گفت: روند تولید ایمن و پایدار گاز از پارس جنوبی و بازرسی از تاسیسات بدون وقفه ادامه دارد و مطابق برنامه‌ریزی، عملیات پیگرانی هوشمند با اولویت سکوهای SPD7 و SPD3 در حال انجام است.